Friday, July 10, 2015

Sahur dengan HORLICKS

Salam Ramadhan Al-Kareem



Chaaaak!!! Puasa tak??
Bagaimana Ramadhan tahun ini?

Saya nak share sikit yang Ramadhan tahun ni lebih bermakna buat saya kerna anak buahku Rania sudah belajar mulai puasa =) 

Selepas menonton rancangan kartun kegemaran Rania episod Ramadhan, tiba-tiba..

Rania : Mummy, Rania nak puasa laa..
Me : Rania nak puasa? Kenapa tiba tiba nak puasa
Rania : Kartun tu puasa. Mummy,Ibu,Oma semua pun puasa..Rania nak puasa juga..Kalau tak puasa nanti tak dapat duit raya
 Me : Hahaha, Rania kita puasa bukan sebab nak dapat duit raya tau..Kita puasa sebab Allah, kita kena jalankan dan laksanakan ibadah Rukun Islam. Kita kena solat, kena puasa, barulah Allah kasi hadiahdan ganjaran..
Rania : A’ah Rania nak solat .. nak puasa juga
Me : Kalau Rania puasa,Allah kasi hadiah, Mummy pulak kasi hadiah duit raya buat Rania
Rania: Nak,nak,nak,Rania nak puasa
Me : Okay tapi kalau Rania nak puasa, besok pagi sebelum Subuh kena bangun makan Sahur boleh?
Rania : Iyaaa..

Alhamdulillah, anak kecil ini mempunyai niat untuk cuba berpuasa  seawal usia 5tahun=) Saya yakin ramai ibu bapa disini menggalakkan anak anak yang masih kecil untuk berpuasa dengan cara menjanjikan duit raya sebagai ganjaran,Ya betul tu salah satu cara untuk memberi motivasi dan semangat anak anak untuk terus berpuasa tetapi…..dalam masa yang sama kena la beri penjelasan sebenar .

PENTINGNYA HIDANGAN SIHAT SEWAKTU BERSAHUR

Ini kali pertama Rania berpuasa, boleh ke Rania bertahan sehingga Maghrib hingga waktu berbuka?  Hurmm..

Ibu bapa mempunyai peranan yang penting bagi membantu anak anak memenuhi keperluan zat harian mereka.. Sahur amat penting sebagai sumber tenaga untuk kekal sepanjang bertenaga dan kenyang sepanjang hari ketika berpuasa.Pemilihan sahur yang mempunyai khasiat yang tinggi untuk anak-anak amat diperlukan.

BAGAIMANA NAK PASTIKAN ANAK-ANAK DILENGKAPI DENGAN ZAT YANG CUKUP?

Apa menu sahur yang ringkas dan penuh khasiat?


Saya sentiasa percaya pada HORLICKS, Horlicks juga minuman kegemaranku sejak kecil, ketika mengandung, ketika berpantang, hinggalah sekarang =)


KENAPA HORLICKS PILIHAN TERBAIK UNTUK SAHUR DAN MENAGAPA KANAK-KANAK PERLUKANNYA

Horlicks diperkaya dengan multivitamin dan makronutrien seperti Kalsium dan Vitamin D, mineral- mineral dan serat yang diperlukan oleh kanak-kanak untuk memastikan mereka penuh berkhasiat, kekal bertenaga,aktif, peka, cergas di sekolah dan kekal kenyang di sepanjang hari ketika berpuasa.

Horlicks mengandungi 23 nutrien yang penting untuk pertumbuhan dan perkembangan tubuh badan kanak-kanak . Horlicks juga mempunyai kebaikan semulajadi yang dirumus daripada susu, barli malt dan gandum  tanpa pewarna, perasa, pemanis atau bahan awet tiruan untuk keperluan pemakanan keseluruhan anak.


JANJI HORLICKS

Dengan secawan Horlicks ketika bersahur kita mampu membantu tumbesaran anak dengan sempurna walaupun ketika mereka berpuasa =)

Horlicks padat dengan nutrient tumbesaran
Dengan 23Nutrien Penting + Kepakaran dalam Nutrisi + Rasa Yang Lazat
Anak boleh kekal kenyang  dan mempunyai tenaga lebih lama, serta peka dan cergas di sekolah sepanjang berpuasa.

HORLICKS KHAS BUAT RANIA
Khas buat Rania HORLICKS + KURMA + BANANA SHAKE

Rania ketika sahur

Rania tetap ceria selepas pulang sekolah

p/s : Rania tak puasa penuh, bertahan sehingga jam 3petang.. Halfday hehee..tak mengapalah sekurang-kurangnya dia telah mencoba, dugaan anak kecil hehehe..

Rania : Oma, rania nak minum
Oma : Ehh Rania kan puasa, mana boleh makan dan minum, Rania lapar ke?
Rania : Rania tak lapar, tapi Zahra dan baby Adel semua minum, Rania nak minum juga!!!


saya selaku ibu yang masih menyusu alhamdulillah sampai harini masih berpuasa, tetap sahur dengan Horlicks sebagai milkbooster.. Walaupun mummy puasa baby tak boleh puasa hehe..alhamdulillah bekalan air susu masih ada buat si kecil.. Terima kasih Horlicks =)


KONGSI MEMORI PUASA DAN PENGALAMAN #SAHUR DENGAN HORLICKS 



Sebagai sokongan kepada Kempen Ramadhan  Horlicks ini,  Laman Facebook rasmi Horlicks telah berkongsi petua dan panduan menarik mengenai Ramadhan serta resipi-resipi juadah Ramadhan/ Sahur Kit /Hari Raya yang ringkas dan mudah untuk anak-anak. Selain itu,Pertandingan media social juga turut dijalankan dari 18Jun – 16 Julai 2015.

Kongsi resipi sahur inovatif anda dengan memuat naik gambar ke platform media social anda dengan menggunakan hashtag #SahurdenganHorlicks.
Sekiranya para ibu mempunyai cerita mencuit hati atau menarik mengenai pengalaman puasa anak-anak anda,atau memori manis Ramadhan anda sendiri ketika  anda kecil dulu, bolehlah dikongsi bersama di laman Facebook Horlicks.Klik disini untuk lihat video memori Ramadhan.


Penyertaan terbaik akan dipilih dan Lima pemenang yang terpilih bakal memenangi dan membawa pulang 1 Tahun bekalan produk Horlicks =)

Apa tunggu lagi? HO HO HO!!!

1 comment:

  1. Salam,

    My name is Norain from ZALORA Malaysia. I would like to offer you to do a collaboration with us. Feel free to drop me an email at norain@zalora.com.my

    Thanks :)

    ReplyDelete